zaterdag 18 juli 2015

Shirma Rouse: helper die voor zichzelf heeft gekozen

Een van de persoonlijkheidstypen in het Enneagram is de TWEE. De TWEE wordt ook wel de Helper genoemd. Altijd bezig om de ander te helpen met wat in hem of haar is. Is er een probleem? De TWEE staat gelijk voor je klaar. Een geweldig sociaal mens. Maar ook een die geen nee kan zeggen. Die wordt overladen met de problemen van anderen en is helemaal onder de plak van wat de ander van hem/haar verwacht.

Ik las zojuist een prachtig interview in De Volkskrant Magazine met Shirma Rouse, een van de meest geweldige zangeressen die Nederland heeft. Een paar citaten uit dit interview.

"ik kan mensen heel goed laten stralen. Ik ben nogal zorgzaam".

"Die dienstbaarheid zit haar best in de weg. Halverwege het gesprek krijgt ze een 'eureka-moment' als ze vertelt hoe ze zich in Nederland altijd heeft moeten inhouden, om maar niet buiten de lijnen te stappen en het voor Nederlanders niet al te ingewikkeld te maken."

"...als ze ziet dat haar gesprekspartner halverwege de praatsessie met zijn hoofd begint te rollen wegens ietwat stijve nekspieren, dan slaat de zorgzame Shirma Rouse toch weer onverbiddelijk toe. 'Heb je last? Ik heb een fijne oefening voor je. Armen strekken en naar je rechterduim kijken. Doe eens.' "

"Ik genoot er intens van als ik iemand anders kon laten stralen. En ik kon me heel goed aanpassen, dat zei ook iedereen als ik studiowerk had gedaan. Echt waar: ik klink op al die platen anders. Dan hoor je me echt in dienst van iemand anders. Ik maakte opnamen met Henny Vrienten, en zei hij na afloop: 'Wat knap dat jij je stem zo kan aanpassen.' Ik deed het graag en ik deed het goed. Maar tegelijkertijd zat iets mij dwars. Ik voelde mij als een renpaard, met oogkleppen op, bezig met strak gekaderde opdrachten in dienst van een ander. Maar eigenlijk wilde ik vliegen, boven alles uitstijgen en alles overzien. Vrij zijn als zangeres."

Dus je stopte met achtergrondwerk? "Nou, zo simpel ging dat dus niet. Ik bleef maar 'ja' zeggen als ik werd gevraagd, om het iedereen naar de zin te maken. Daardoor ging ik mezelf in de weg zitten, terwijl ik inmiddels toch had gekozen voor een echte zangopleiding, aan het Rotterdamse conservatorium. Ik kreeg steeds meer leuke aanbiedingen voor mezelf maar die moest ik afketsen omdat ik al die andere afspraken had. Dus zei ik 'ja' tegen anderen en verkocht 'nee' aan Shirma. Pas twee jaar geleden dacht ik: er moet iets gebeuren."

"Weet je: je moest eens weten in welke bochten ik me heb gewrongen om in Nederland iedereen tevreden te houden. Terwijl ik mijn muzikale 'ik' helemaal geen ruimte gaf. Ik dacht: iedereen kent me nu eenmaal als die leuke achtergrondzangeres."

Toen ik deze citaten las, zag ik de typische TWEE. Altijd bezig de ander te pleasen. Gelukkig als je complimentjes krijgt over je goede hulp. Overdonderd door alles wat je moet doen voor de ander. Geen tijd voor je eigen dingen. Want die ander wil het zo graag. Ja zelfs: wie ben ik eigenlijk, want ik ben alles wat de ander van me verwacht.

Shirma is een krachtige persoonlijkheid die toch heeft geleerd voor zichzelf op te komen en haar noodzakelijke hulp aan anderen los te laten. Complimenten daarvoor, Shirma!

Ik begin nu ervaring te krijgen in het coachen, ook van deze helpers. Komt ook omdat ik mezelf voor een deel ook herken in dit type. En werkelijk: je kunt leren nee te zeggen. Gewoon oefenen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten