donderdag 7 mei 2015

Narcistische talentjes

Toen ik laatst met de leerkracht van mijn zoontje een tienminutengesprek voerde, hoorde ik mezelf zeggen: 'Hij is écht heel bijzonder', waarna ik hem uitvoerig vertelde over de speciale kwaliteiten van mijn eerstgeborene en welke aanpak hij nodig had om de Citoscores hoog te houden. Opeens zag ik mezelf door de ogen van de meester. 'Daar heb je er weer zo een. Zo'n moeder die denkt dat haar kind geweldig is.'

Zo begint een artikel dat op 25 april verscheen in De Volkskrant. Met als titel "waarom onze kinderen narcistjes worden". Hoezo? Veel ouders zijn alleen maar bezig hun kinderen te complimenteren. Ze doen het zo goed. Ze hebben zoveel talent. Gewèldig: mijn kind, de getalenteerde. Maar doordat hij alleen maar complimentjes krijgt, gaat het kind daadwerkelijk geloven dat hij ook echt een speciaal kind is. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat kinderen die zo worden opgevoed narcistisch worden. Het hele leven draait om het kind met talent. 

Het ontdekken van talent is mooi. Maar het kan ook overdreven worden. Ik hoor van kinderen die overspannen worden van alle leuke dingen die het moet doen: sporten, muziek, of andere vrijetijdsverplichtingen waar de ouders van vinden dat het kind het moet doen om uit te vinden of het er talent voor heeft.

Er moet ook ruimte zijn voor falen. Om kinderen nare dingen te laten mee maken. Want talent wordt ontdekt door zowel positieve als negatieve ervaringen. Een voetbaltalentje dat nooit vervelende dingen heeft meegemaakt, wordt een over het paard getilde volwassene. Kijk ook maar eens naar al die kindsterretjes die zo leuk en lief waren als getalenteerd kind. De Olson zusjes, Miley Cyrus: volwassenen zonder ruggegraat. 

Geef kinderen een gewoon leven. Met vallen en opstaan. Getalenteerd, zeker. Maar ook zeer getalenteerde kinderen hebben gezonde sturing en ondersteuning nodig. Ouders die hun kinderen een gezond zelfbeeld meegeven. Die hen coachen om het leven aan te kunnen. Want je kunt niet het eeuwige talent blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten