maandag 11 december 2017

Eigen kracht en talent ontdekken. Het levensdoel vinden. Daarbij help ik...



Wat doe je nou eigenlijk? Wat is precies jouw bedoeling?

Dat zijn vragen die anderen mij soms vragen. Tja, dan moet ik erg mijn hoofd daarover breken. Want ik ben van nature een generalist: iemand die overal iets van af weet en het leuk vindt om op veel dingen (soms tegelijkertijd) bezig te zijn.

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om mijn doelen voor de komende tijd uit te werken. En ben tot een voorlopige missie terecht gekomen, die ook in de titel zichtbaar is. Ik kan wel veel doen en bewerkstelligen. Maar als je mij vraagt wat het liefste is dat ik doe, dan is het toch om mensen te helpen hun eigen kracht te ontdekken. Hun eigen talent te ontdekken. En daardoor ook hun levensdoel te vinden.

Je eigen kracht ontdekken...: we zijn in ons land zo bezig met onze zwakheden, met waar wij niet goed in zijn. We krijgen cursussen in competenties. Om datgene waar je niet goed in bent bij te spijkeren. Want dat is goed voor de organisatie, voor het bedrijf. Iemand die ik had gecoacht vertelde mij dat hij bij het UWV kwam voor een afspraak. Het eerste dat werd gevraagd was: zullen we kijken wat je niet kunt? Gelukkig had hij het coachtraject afgerond. Met goed gevolg, want zijn antwoord was: "Nee, ik wil laten zien wat ik WEL kan, want ik weet nu waar mijn kracht ligt". Als mensen hun kracht leren kennen, worden ze vanzelf krachtiger. Zelfs als ze bij dergelijke afspraken komen.

Je eigen talent ontdekken...: You've got talent! Wordt van de daken geschreeuwd als het gaat om talentenshows. Maar ja, die zijn maar zo beperkt tot muziek, dans of enkele andere op zichzelf interessante talenten en dan nog kan een enkele coach jouw talent helemaal afschieten (als hij niets heeft met linedance, paaldansen of het levenslied). Maar ik geloof erin. You've got talent. Jij hebt talent. Iedereen heeft talent. Ook jij, al geloof je er niet in. Zeker weten, ook jij hebt talent. De reactie als mensen met "hun" talent werden geconfronteerd: "maar dat is toch normaal?" "Dat doet toch iedereen?" Nee hoor! Er zijn mensen die heel goed zijn in het helpen van mensen. Ze weten gelijk wat de ander nodig heeft, ook als heeft die ander niets gezegd. Maar dat kan iemand anders echt niet. Of iemand die heel goed is met techniek. Die heel snel is in het repareren van apparaten. Nee, denk niet dat iedereen dat kan. Sommige talenten liggen aan de oppervlakte. Anderen zijn verborgen. Moeten ontdekt worden. Maar als je ze ontdekt, zul je zien dat je een "aha-ervaring" krijgt: natuurlijk, dat wist ik eigenlijk al... Is dat een talent?

Je levensdoel vinden....: waar ben ik hiervoor op aarde? Een vraag die eigenlijk iedereen wel stelt. Maar waar veel mensen het antwoord schuldig op moeten blijven. We denken vaak niet zo diep daarover na. Maar als je weet welke talenten je hebt en welke kracht jij hebt, weet je over het algemeen ook al snel wat jouw levensdoel is. En kun je daarnaar gaan leven en streven.

Daar wil ik je bij helpen...: nee, ik ga het je niet aanpraten. Nee, ik ga het je niet vertellen. Je moet er zelf achter komen. door het te onderzoeken. Door erover te lezen. Door erover te horen. Of door een coach daarvoor in te huren. En wat is er mooier dan dat er een coach is, die gericht is op het ontdekken van talenten....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten